Lad os lige først se ud påvirkeligheden omkring os:
1. På det industrielle marked findes der en række produkter,som for køber at se er helt ens
3. Hvis du handler med mineraler, landbrugsprodukter, olie,gas eller elektricitet, er produkterne for køber at se ogsåfuldkommen ens
2. Det kan være aktier i Novo eller Carlsberg. De handlesjorden rundt, og hvis du er køber, hvilken sælger har såden bedste aktie….?
5. Og den service m.v., som den enkelte sælger tilbyder itillæg til sit produkt, er i høj grad den samme (levering,kredit, rådgivning m.v.).
4. At produkterne betragtes som ens, hjælpes bl.a. på vej afdiverse internationale analyse- og kvalitetssikringsinstitutter
4
6.Sælgerne er alle små i forhold til markedet og kan ikkepåvirke markedsforholdene
7.Køberne er også alle små i forhold til markedet og kanheller ikke påvirke markedsforholdene
Ét eksempel:
5
Og endnu ét eksempel:
6
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS
7
Vi ønsker nu at opstille enerhvervsøkonomisk model, der
kan illustrere prisdannelsen, når man sælger densamme generiske vare på et marked med
Fuldkommen konkurrence
På kort sigt
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS
8
Flere varer
Én vare
Fleremarkeder
Ét marked
Fuldkommenkonkurrence
Monopol
Duopol
Oligopol
Monopolistiskkonkurrence
Oversigt,
Pris/mængde optimering
17/8/12
Transfer pricing
Og her er vi så i ”deterhvervsøkonomiske træ”
17
Optimering
Ligevægt
Købere (monopson)
Sociale omk.
Optimering
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS
9
Forudsætninger, 1/3:
3. Det er kun prisen for vores produkt, der kan ændre sig
Fortsættes =>
4. Alle andre priser i markedet er altså konstante
1. Køberne har ingen præferencer overfor de udbudte varer og eraltså ligeglade med, hvem de handler med – alle varer betragtes somværende ens!
2. Der er altså på dette marked tale om, hvad vi kalder ”generiskeprodukter”
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS
10
Forudsætninger, 2/3:
7. Der er mange sælgere, der alle er små (i forhold til de andre)
8. Der er mange købere, der også alle er små (i forhold til deandre)
9.Den producerede/indkøbte mængde bliver også solgt isamme periode; altså ingen lagerændringer
6. Vi kalder også dette for ”alt andet lige” (”ceteris paribus”for latinere)
5.Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi,smag, mode etc. er uændrede
Fortsættes =>
12. Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – ognemt at forlade det igen.
11. Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, produceredeog solgte mængder gælder kun for den definerede periode
10. Optimeringsmodellen gælder for en given, defineretperiode (uge, måned, år eller andet)
Forudsætninger, 3/3:
Husk, at når vi taler om ”produkter” ovenfor, er der ikke blottale om de fysiske produkter med ”tilhørende” tekniskespecifikationer, men også de hermed ”tilhørende”serviceparametre så som kredit, rådgivning, leveringstid m.v.